Jazzlinjen

I snart ett halvt sekel har många av landets framstående musiker startat sin karriär på Fridhems Jazzlinje. Det är en av de bästa musikutbildningarna i Skandinavien och en kreativ mötesplats för blivande jazzmusiker. Utbildningen ger dig under två år möjlighet att fördjupa och bredda dina kunskaper inom jazz och improvisationsbaserad musik med tonvikt på ensemblespel, att driva musikaliska projekt och att utvecklas på ditt instrument.

Jazzlinjen är en plats där mötet och att spela med andra är det centrala. Vi strävar efter att hantverk, konstnärlighet och det individuella uttrycket skall få lika stor plats. Vårt mål är att skapa en lustfylld plats, där mötet och att spela med andra är det centrala och där prestationen inte står i vägen för uttrycket. På Fridhems jazzlinje ges du möjlighet att utvecklas till en självständig och kreativ musiker i en inspirerande, tillåtande men utmanande miljö. 

På Fridhems Folkhögskola är samarbeten mellan de olika linjerna en viktig del av pedagogiken och här ges förutsättningar för nya möten deltagare emellan som också utmanar till ett mer tvärkonstnärligt uttryck. Av dig som studerar på någon av våra kulturlinjer förväntar vi oss att du tar ansvar för dina studier, driver din egen utveckling, slutför uppgifter och är villig att samarbeta med andra.

Ett läsår på Jazzlinjen är indelat i vanligt schema som pågår i 5 veckors perioder varvat med olika projekt och gästveckor.  Varje 5 veckors period avslutas med konserter som streamas live. 

Så här kan en vanlig schemavecka se ut

  • 1 projekt-ensemble (konsert som streamas i slutet av varje period)

  • 2 fasta ensembler

  • 1 valfri ensemble/ämne 

  • instrumentlektion 

  • teori eller arrangering

  • komposition

  • gehör

  • metrik

  • ljudteknik

  • forum med musikfilosofiska diskussioner

  • sångensemble och sångimprovisation för sångarna

  • EL-Art för tvåor

Exempel på projektveckor och övriga aktiviteter

  • triospel

  • externa konserter

  • inspelning av projektensembler

  • musikvideo

  • gästlärare och workshops

  • turné

  • samarbeten med andra linjer

  • klassresa 

Kort beskrivning av de olika ämnena

Ensemble

Ensemblespel med fokus på improvisationsdelen. Vi arbetar med fria improvisationer, blues, jazzstandards, bebop samt modernare originalkompositioner. 

Projektspel

Här får du tillsammans med andra möjlighet att leda egna musikaliska projekt där ni själva väljer inriktning. Projekten är indelade i 4 till 5-veckors perioder och efter varje redovisning byter vi gruppkonstellation. Varje period avslutas med en konsert som streamas live.

Fritt valbara ensembler/kurser - VDÄ

Här finns det möjlighet att välja kortare kurser i olika ämnen som exempelvis:

  • ensemblespel med fokus på en speciell musiker eller kompositör

  • ensemblespel med fokus på specifika musikaliska moment eller med en viss inriktning

  • teoretiska och praktiska ämnen med fokus på specifika musikaliska moment

Instrumentalundervisning

Du får individuell undervisning på ditt huvudinstrument, 6 heltimmar per termin.

Teori, Gehör & Metrik

Funktions- och steganalys samt specifik sökningsteori.
Träning i ackordlyssning, rytm/melodidiktat, skalor och intervall.
Grundläggande träning i rytm- och pulskänsla, en grundlig genomgång av vanligt förekommande rytmer inom jazz och modern improvisationsmusik samt en fördjupning av polyrytmer udda taktarter och metriska modulationer.

Inspelningsteknik

Undervisning i inspelningsteknik, liveljud och live-streaming. Skolan har en egen studio där du kan göra egna inspelningar. Du har tillgång till studion dygnet runt. 

Forum

Ett mötesforum för att ventilera tankar, reflektera över musikrelaterade frågor och ta del av olika föredrag t.ex. musikhistoria, ergonomi, prestationsångest, övningsmetodik m.m.

Sångensemble & Improvisation för sångare

För dig som har sång som huvudinstrument finns sångensemble. Där får du sjunga vokala arr och sträva efter en gemensam klang, öva flow och fantasi i vokal improvisation samt jobba med scenisk närvaro. Du har också sångimprovisation med målet att omsätta musikteori i praktiken samt att göra olika improvisationsövningar i grupp.

EL-Art

Entrepreneurial Learning-Art handlar om att hitta din konstnärliga drivkraft, synliggöra dina kompetenser och lära dig kommunicera om din musik med intressenter för att bygga ett yrkesliv som musiker. Ämnet ges för alla som går i årskurs två.

Konserter, Projektveckor & Turné

Under läsåret arbetar vi med ett flertal projektveckor och olika konsertprojekt istället för ordinarie undervisning. En sådan vecka kan t.ex. handla om att spela in musik, fokusera på solo-, duo- och triospel i udda sättningar eller bestå av samarbeten med övriga kulturlinjer som grafisk, film- och teaterlinjen i form av föreställningar och konserter. I slutet av vårterminen görs en turné som deltagare på jazzlinjen själva bokar och producerar.

Drömimpro

Tillsammans med deltagare från teaterlinjen arbetar vi med drömimprovisation som går ut på att improvisera fram publikens drömmar. Uppspel sker på skolor.

Konsertvecka med Fridhems Musiklabb

Deltagarna på Fridhems Musiklabb skriver musik som framförs av ensembler på Jazzlinjen.

Internationella samarbeten

Skolan är medlem i IASJ (International Association of Schools of Jazz) som årligen organiserar utbyten för studenter och gästföreläsare. Vi skickar varje år en deltagarrepresentant till mötet. 

Jazzlinjen har också ett samarbete med Svenska institutet i Aten och Ionian University på Korfu i Grekland. En ensemble från respektive skola möts under 4 intensiva dagar i slutet av höstterminen i Svenska huset i Kavalla i Grekland för att repa, spela och ge en konsert tillsammans. Artistisk ledare för samarbetet är gitarristen Andreas Hourdakis.

Kvällscaféer

Varje vecka anordnar de olika linjerna på skolan cafékvällar och redovisar pågående arbeten, ibland i samarbete med andra linjer. 

Praktisk information

Undervisningen pågår från slutet av augusti till början av juni. Du måste vara minst 18 år och ha genomgått årskurs 9 i grundskolan. Studierna sker på heltid och är studiemedelsberättigande när du fyllt 20.

  • Jazzlinjen är 2 årig.

  • Årskurs 2 har en gren som heter Jazzmusikerlinjen dit man kan söka om man gått årskurs 1 på Jazzlinjen eller har motsvarande kunskaper från annan likvärdig utbildning.

  • Jazzmusikerlinjen är en ettårig utbildning.

  • Jazzlinjen åk 1&2 samt Jazzmusikerlinjen har totalt 47 elever.

  • Normalt antas 18-25 kursdeltagare varje år på Jazz- och Jazzmusikerlinjen.

Skolan har internat med enkelrum, men det finns också möjlighet att dela rum.

Du har tillgång till ensemble- och övningsrum, inspelningsstudio, musikdatorer, bibliotek, datorer med internet och annan musikutrustning såväl dagtid som kvällstid och helger.

Jazzlinjen - 1460 x 973
Anders Vestergård - Biträdande rektor
anders.vestergard@fridhemsfolkhogskola.se

Utöver att vara bidträdande rektor för kulturlinjerna har Anders övergripande ansvar för jazzlinjen. Han har en lång karriär som jazztrummis, slagverkare och pedagog bakom sig, han driver ett skivbolag och kan ses på filmer med gruppen Six Drummers. Improvisation, rytm, nyfikenhet och lyhördhet är några av Anders ledord.

Stina Andersdotter - Kontaktlärare Jazzlinjen
stina.andersdotter@fridhemsfolkhogskola.se

Stina Andersdotter är elbasist, kontrabasist, kompositör och sångerska med utgångspunkt i Malmö. Med en förkärlek för groove, sångbara melodier och berättande texter hämtar hon inspiration från flera genrer, men det är i jazzen hon har sin hemmahamn. Via Fridhems folkhögskola och Lunnevads folkhögskola landade hon på Musikhögskolan i Malmö, där hon tog sin kandidatexamen i jazz och improvisation. Stina är vikarierande kontaktlärare på Jazzlinjen läsåret 23/24.

Jan Karlsson - Kontaktlärare Jazzlinjen
jan.karlsson@fridhemsfolkhogskola.se

Jan Karlsson är förutom kontaktlärare på jazzlinjen frilansande basist som spelat i många olika sammanhang och genrer. Den musik han brinner mest för är dock den som faller inom ramen för den s.k. jazzgenren och spelar mest regelbundet med det Malmöbaserade storbandet Monday Night Big Band. Förutom att han själv har gått på Fridhems folkhögskola har han en utbildning som instrumental- och ensemblelärare samt en påbyggnadsutbildning i musikteori.

Karolina Almgren - Kontaktlärare Fridhems Musiklabb/ Lärare Fridhems Jazzlinje
karolina.almgren@fridhemsfolkhogskola.se

Karolina är musiker, kompositör och arrangör bosatt i Malmö. Hon undervisar i arrangering, komposition och ensemble på Musiklabb samt saxofon och ensemble på Jazzlinjen. Karolina spelar förutom saxofon även elbas, piano och sång. Hon rör sig fritt mellan genres som jazz, pop, soul och folk/visa. Hon driver bandet Sisters of Invention som bland annat mottog SR P2:s pris Jazzkatten som årets grupp 2017 samt vann Euro Radio Jazz Competition i Amsterdam 2016, de har även samarbetet med en mängd musiker såsom: Nils Landgren, Rigmor Gustafsson, Ida Sand, Symbio, Jacob Karlzon m.m. Hon driver även en rad andra band och projekt som Karolina Almgren Projekt, KAALM och Färdas. Karolina komponerar för allt mellan duo och storband, hon har bland annat skrivit och arrangerat för storbandet Bohuslän Big Band. Hon är även med och driver skivbolaget Oh Yeah Records.

Lärare per ämne

Karolina Almgren - Sax, ensemble
Stina Andersdotter - Kontaktlärare, teori, vdä, komposition, projektspel
Peter Dahlgren - Trombon
Emma Denward - Sång, sångensemble, EL-Art
Sven-Erik "Svempa" Lundeqvist - Piano, Ensemble, vdä,  improvisation för sångare
Andreas Hourdakis - Gitarr
Jan Karlsson - Kontaktlärare, bas, gehör, projektspel
Snorre Kirk - Trummor
Mårten Lundgren - Trumpet
Malin Näslund - Ljudteknik
Claus Sörensen - Arrangering, komposition
Anders Vestergård - Biträdande rektor, metrik, forum, vdä, trumworkshops
Kathrine Windfeld - Ensemble, komposition och storband
Michala Østergaard-Nielsen - Ensemble, vdä

Gästlärare

Under ett år är det många, nationellt eller internationellt kända gästlärare och musiker som besöker Jazzlinjen för workshops och konserter. Jazzlinjen genomför även sammarrangemang i form av workshops och konserter med Jazz i Malmö.

Gäster under läsåret 22/23 inefattar  Kathrine Windfeld Sextett, Ari Honeing Organ Trio med Tom Ollendorf och Nitai Herhskowits, Trio Grande med Will Winson, Gilad Hekselman och Nate Wood, den indiska flöjtisten Shantala Subramanyan, den belgiska basisten Lara Rossel och Esthesis Quartet från USA. 

Exempel på andra gäster genom åren är Stephen Riley, Ari Hoening, Tim Hagans, Malin Wättring, Jason Marsalis, Peter Asplund, Isabella Lundgren, Tony Kofi, Ingrid Jensen, Gilad Hekselman, Jonathan Kreisberg, Kristin Korb, Jeff Ballard, Marylin Mazur, Steve Swallow, David Liebman Jerry Bergonzi, Django Bates, Lindha Kallerdahl, Joey Calderazzo, Vincent Hearing, Lina Nyberg, Jonas Knutsson, Joakim Milder, Elin Forkelid, Bobo Stenson, Fredrik Ljungqvist, Josefine Lindstrand, Mattias Windemo, Lena Willemark, Lars Jansson, Lee Konitz m.fl

Deadline för ansökan och inskickat material är 17 mars!

Inträdesprov

Prov 1

Videoinspelning

Du ska skicka in länkar till två videoinspelningar där du spelar/sjunger två låtar med olika karaktär varav en jazzstandard och en egenvald. För sångare ska minst en av låtarna vara med text.

  • Vi vill att du improviserar ett solo på minst en av låtarna. Gitarrister och pianister skall utöver sitt solo också kompa en annan solist. 
  • Det är viktigt att du som söker syns i bild på videon, inte står för långt från kameran och att det är bra ljudkvalitet på inspelningen.
  • Du får inte klippa eller redigera i videon, varje låt skall filmas i en obruten tagning.
  • Skicka en länk för respektive video. Maxtid 6 minuter/ video.
  • Du kan ladda upp videon till Youtube eller annan valfri plattform, det viktiga är att videon finns tillgänglig online för juryn att titta på.
  • Vi vill att du spelar till ett livekomp. Har du inte möjlighet att spela med komp fungerar det undantagsvis med backtrack. Det instrument/sång som du söker på får inte finnas med i backtracket.

Personligt brev/video

Du ska skicka in ett personligt brev på max en A4 sida eller spela in ett videoklipp på max 2 minuter där du berättar om dig själv. Vi föredrar ett videoklipp för att bättre få en bild av vem du är.

I brevet/videon vill vi att du berättar om din musikaliska bakgrund och profil, vilka utbildningar du har gått och vad du vill få ut av att gå på Fridhem. Eftersom ensemble och gruppundervisning är en central del av utbildningen vill vi också att du berättar om vad du kan bidra med till gruppen. Den personliga videon kan antingen bifogas som en fil eller länkas till på samma sätt som spelvideon.

Länkar till videor, brevet eller den personliga videon mejlas i ett och samma mejl till en specifik mejladress för varje instrument.

Bas: bas@fridhemsfolkhogskola.se

Blås: blas@fridhemsfolkhogskola.se

Gitarr: gitarr@fridhemsfolkhogskola.se

Piano: piano@fridhemsfolkhogskola.se

Sång: sang@fridhemsfolkhogskola.se

Trummor: trummor@fridhemsfolkhogskola.se

Övriga instrument: ovriga@fridhemsfolkhogskola.se


Prov 2

Ensembleprov

Om du går vidare från prov 1 kallas du till ett ensembleprov som kommer ske på Fridhems Folkhögskola i Svalöv 23-24 april. Mer info om exakt dag och tid får du om du går vidare från prov 1.

Ensembleprovet består av:

  • ett rytmprov
  • en låt som du får lära dig på gehör 
  • en notläsningslåt 

Du får improvisera över en given ackordföljd och form på båda låtarna. Provet gör du tillsammans med andra sökanden. Du kommer också att få träffa deltagare som går på Fridhems Jazzlinje, få information om utbildningen och göra en rundvandring på skolan.

Inför prov 2 tar vi ut en avgift på 400kr som täcker kost och logi. Med reservation för ändringar. Har du inte möjlighet att delta i prov 2 måste du meddela oss detta med vändande mejl!

Du får mer information om skolan, Jazzlinjen och bidragsmöjligheter när du blivit antagen till skolan. 

Undrar du över något kan du mejla info@fridhemsfolkhogskola.se

Kriterier för antagning till Jazzlinjen

Vi söker dig med ett stort engagemang, som vet varför du söker och har ett brinnande intresse för musik. Vi bedömer dina instrumentala färdigheter och förmåga att uttrycka dig musikaliskt utifrån följande kriterier:

  • erfarenhet i ensemblespel samt förmåga att kunna kommunicera med dina medmusiker, i provet bedöms den sökande i sitt sätt att vara närvarande och ta aktiv del i skapandet av musiken samt den sökandes förmåga att kommunicera med sina medmusiker,
  • medvetenhet om sound såväl volymmässigt som klangligt,
  • kännedom om det tonspråk som generellt används i jazzgenren, den sökande bedöms i förmågan att kunna improvisera över jazzharmonik,
  • intrumenttekniska färdigheter, 
  • musikaliskt uttryck och konstnärlig personlighet, den sökande bedöms i förmågan att omsätta konstnärlig tanke till musikaliskt uttryck - att förmedla exempelvis en känsla eller ett budskap med musiken.

Med utgångspunkt från kvaliteter som den sökande uppvisat under provet kan juryn uppskatta dennes förmodade utvecklingspotential. Här spelar exempelvis talang, musikalisk mognad, antal år med instrumentet och ev. tidigare utbildning in. Vi tillämpar inte kvotering men positiv särbehandling av underrepresenterat kön.

Vid antagning bekräftar du din antagning genom att betala in 1000 kr på fakturan som du kommer att få på din mejl. Det är en förskottsbetalning för kost och logi. Pengarna dras sedan av på fakturorna under hösten.

Internat & folkbokföring

Fridhems folkhögskola ser internatet som en tillgång för den pedagogiska verksamheten eftersom det är här kursdeltagare från olika linjer träffas och utbyter erfarenheter, reflekterar och skapar projekt tillsammans - nya nätverk byggs och konstnärliga innovationer skapas.

Vi prioriterar därför kursdeltagare som väljer att bo på internatet, framförallt på Kulturlinjerna film, grafisk, musik och teater. Detta gäller samtliga årskurser. Endast i undantagsfall ger vi dispens för boendet, då om du har synnerliga skäl, t.ex. barn på annan ort m.m.

Kommer du från ett annat EU/EES-land behöver du folkbokföra dig i Sverige för att studera på Fridhem. 

Vi hoppas att du skall trivas på internatet!

 

Kursens mål och syfte

Kursens inriktning är jazz och improvisationsbaserad musik. Målet med kursen är att ge kursdeltagaren erfarenhet av att spela i olika ensemblesituationer, att utveckla sina färdigheter på huvudinstrumentet och att bli en självständig och kreativ musiker. Studierna har starkt fokus på det praktiska utövandet av musiken och på processerna i skapandet av musik såväl individuellt som tillsammans med andra. Att stimulera varje enskild kursdeltagare till ”inre” utveckling är en av de pedagogiska grundtankar i utformningen av kursinnehållet. Deltagarna erbjuds möjlighet att i egen takt fördjupa sig i och utveckla sina kvaliteter såväl mentalt som hantverksmässigt.  Det finns stort utrymme för dialog mellan kurskamrater och mellan lärare och deltagare på kursen med syftet att skapa ett arbetsklimat präglat av samarbetsvilja och respekt för varandra, där alla känner sig delaktiga

Kursinnehåll

Instrumentalundervisning

Enskild undervisning i huvudinstrument. Det finns ingen specifik kunskap eller specifika moment som varje kursdeltagare ska gå igenom utan undervisningen bedrivs med fokus på den enskilde individens egna behov och intressen. Målet är att utvecklas på sitt instrument såväl hantverksmässigt som konstnärligt och att utveckla bra övningsrutiner. 

Ensemblespel

Ensembleundervisning i grupp med fokus på samspel och improvisation. Syftet med ämnet är att träna de teoretiska och hantverksmässiga kunskaperna i samspel och improvisation, att praktiskt öva sin förmåga att uttrycka sig i musiken samt att ur flera olika synvinklar belysa de gruppdynamiska aspekterna på att spela tillsammans med andra. 

Projektspel 

Projektspel är ett ensembleämne där deltagarna tillsammans med andra leder egna musikaliska projekt. Deltagarna väljer själva inriktning, ansvarar för hur arbetet ska struktureras samt hur musiken ska arrangeras och uppföras. Projekten är 4 till antalet under ett läsår och löper i perioder om 4 till 5 veckor. Redovisningen sker i form av konserter som streamas live. Lärarna följer hela processen, coachar ensemblerna samt ger feedback både individuellt och till gruppen i slutet av varje period där arbetsmetod/process, samarbete samt musikaliskt och sceniskt framförande utvärderas. Målet är att få kunskap om projektledning och repetitionsmetodik, att utveckla förmågan till samarbete, att synliggöra styrkor och svagheter i den egna organisationsförmågan samt att lära sig mer om och vikten av att ha en professionell inställning, att vara engagerad och att göra ett bra jobb.

Fritt valbara ensembler/kurser - VDÄ (Välj ditt ämne)

Kurser med fritt valbara ämnen som ges vid 4 tillfällen under läsåret och pågår 4 till 5 veckor. Deltagarna väljer själv mellan olika ämnen som exempelvis ensemblespel med fokus på en speciell musiker eller kompositör, eller ensemblespel med fokus på specifika musikaliska moment. Målet är att utveckla en fördjupad kunskap inom ett specifikt ämne/ ämnesområde.

Gehör

Träning av det yttre och inre hörandet i harmonik, melodik, skalor och intervall både med sång och notation. Målet är att få en fördjupad förståelse för jazzens tonspråk och kunna orientera sig i jazzharmonik. 

Metrik

Metrikens syfte är att ge kunskap om, och att jobba med, rytmer som ligger till grund för jazz och improvisationsmusik samt övningar som stärker tempo och tajmuppfattningen.
Här ingår träning i rytm- och pulskänsla, en grundlig genomgång av vanligt förekommande rytmer inom jazz och modern improvisationsmusik samt en fördjupning av polyrytmer udda taktarter och metriska modulationer. Målet är att stärka förmågan att uppleva och förstå rytmiska förlopp i musiken samt att på ett naturligt och avslappnat sätt kunna använda sig av rytmer i musicerandet. Undervisningen ges i gruppform där centrala inslag är att gå, klappa och sjunga rytmer.

Metrisk ensemble

Metrisk ensemble är en förlängning av ämnet metrik och ges för alla som går i årskurs två. Syftet med ämnet är att undersöka och förstå hur rytmer och metriska förlopp, beroende av instrumentalistens roll i ensemblen, tar sig olika uttryck på olika instrument i en ensemble. Målet är att stärka känslan för rytm och metriska förlopp i relation till sitt instrument och till musikalisk form. Undervisningen sker i ensembleform.

Teori 

Teoriundervisningen är nivåbaserad utifrån deltagarnas bakgrundskunskaper. På en grundläggande nivå ges generell kunskap om intervall, skalor, ackorduppbyggnad, notering, samt rudimentära kunskaper om funktions- och steganalys. På en fördjupad nivå ges en mer ingående kunskap om skalor, ackordanalys, steganalys, harmonisering och reharmonisering. Inför sökningar till högre musikutbildningar ges också en specifik kurs i sökningsteori. 

Arrangering

Undervisningen i arrangering är nivåbaserad utifrån deltagarnas bakgrundskunskaper.
På grundläggande nivå ges kunskap om arrangering av andrastämmor och ackordläggning upp till 4 stämmor. På fördjupad nivå ges kunskap om mer avancerade arrangeringstekniker såsom blockackord, överlagringar och stämföring med upp till 8 stämmor. Här ingår också analys av form och struktur i ett arrangemang samt egen planering av arbetsflödet. För de som är intresserade ges möjlighet att skriva storbandsarrangemang. Målet är att ge deltagarna verktyg för att arrangera musik för allt från mindre sättningar till storband.

Komposition

Undervisning i konkreta kompositionstekniker och  kompositionskoncept, exempelvis att komponera utifrån vissa teoretiska ramar eller att tonsätta en dikt. Kunskap om kompositionsprocessen, att hitta balansen mellan kreativitet och hantverk samt om att hitta en egen röst i komponerandet. Målet är att ge konkreta hantverkskunskaper, stimulera det egna komponerandet, utveckla kreativiteten och den egna musikaliska identiteten.

Inspelningsteknik  

Grundläggande undervisning i inspelningsteknik, liveljud, mixning och live-streaming. Målet är att lära sig grunderna i uppmikning, hur en mixer fungerar, att ställa balanser och få till ett bra grundljud live och vid studioinspelningar, lära sig hur studion och digitala inspelningsprogram fungerar samt att tillägna sig grundläggande kunskap i att mixa inspelat material.

Forum

Ett mötesforum för alla kursdeltagare på jazzlinjen för att ventilera tankar, diskutera och reflektera över musik- och musikerrelaterade frågor samt ta del av olika föredrag t.ex. musikhistoria, ergonomi, prestationsångest, övningsmetodik m.m. Det huvudsakliga syftet med Forum är att se till att arbetsmiljön under studierna är fria från negativa värderingar och istället öppen för att alla ska kunna utvecklas mot sina egna mål och att ge kursdeltagaren grundläggande och verklighetsbaserade kunskaper för ett fortsatt liv med jazzmusik.

Sångensemble & Improvisation för sångare 

Deltagare med sång som huvudinstrument har också sångensemble. I ämnet ingår att sjunga vokala arrangemang, att hitta en gemensam klang, att öva flow och fantasi i vokal improvisation samt att jobba med scenisk närvaro. Här ingår också sångimprovisation med målet att omsätta musikteori i praktiken samt att göra olika improvisationsövningar i grupp. 

EL-Art (Entrepreneurial Learning-Art)

Ämnet tar upp aspekter av och frågeställningar om hur det är att driva en karriär och leva sitt liv som konstnär utöver själva det konstnärliga utövandet. Fokus ligger på att hitta den konstnärliga drivkraften, synliggöra kompetenser och att lära sig kommunicera om sin musik med intressenter för att bygga ett yrkesliv som musiker. EL-Art ges för alla som går i årskurs två.

Projektveckor & gäster

Veckor med projekt som bryter av ordinarie undervisning. Innehållet varierar från år till år. Exempel på innehåll - inspelning av musikprojekt, musik från andra kulturer och genrer än jazz, projekt med fokus på solo-, duo- och triospel i udda sättningar, gästföreläsningar, workshops och konserter med nationella och internationella musiker. Syftet är att ge olika musikalisk input och ett brett perspektiv på vad musik är och kan vara samt att ta del av professionella musikers kunskap, tankar och konstnärliga visioner.

Turné

I slutet av vårterminen genomförs en turné som deltagare på jazzlinjen själva bokar och producerar. Här vävs alla de kunskaper deltagarna har förvärvat samman med turnélivets verklighet med allt vad det innebär av organisation, disciplin, prestation och att möta en publik. Målet är att omsätta all tidigare förvärvad kunskap i praktiken och ge erfarenheter om turnéliv och att vara verksam musiker.

Samarbeten

Olika former av samarbeten med andra linjer med syftet att ge en djupare förståelse för varandras arbeten, att utmana deltagarna konstnärligt och finna nya sätt att uttrycka sitt skapande på samt att ge en vidare kulturell bildning. Olika form av samarbeten med externa aktörer med syftet att bygga nätverk med andra skolor och institutioner för erfarenhets- och kunskapsutbyte på nationell och internationell nivå.

Antagningskrav

Bedömning av instrumentala färdigheter och förmåga att uttrycka sig musikaliskt sker utifrån följande kriterier:

  • erfarenhet i ensemblespel samt förmåga att kunna kommunicera med dina medmusiker, den sökande bedöms i sitt sätt att vara närvarande och aktiv ta del i skapandet av musiken samt den sökandes förmåga att kommunicera med sina medmusiker,
  • medvetenhet om sound såväl volymmässigt som klangligt,
  • kännedom om det tonspråk som generellt används i jazzgenren, den sökande bedöms i förmågan att kunna improvisera över jazzharmonik,
  • instrumenttekniska färdigheter, 
  • musikaliskt uttryck och konstnärlig personlighet, den sökande bedöms i förmågan att omsätta konstnärlig tanke till musikaliskt uttryck - att förmedla exempelvis en känsla eller ett budskap med musiken.

Med utgångspunkt från kvaliteter som den sökande uppvisat under provet kan juryn uppskatta dennes förmodade utvecklingspotential. Här spelar exempelvis talang, musikalisk mognad, antal år med instrumentet och ev. tidigare utbildning in. Positiv särbehandling av underrepresenterat kön tillämpas.

Intyg

Samtliga kursdeltagare som genomgått en fullständig kurs på Fridhems folkhögskola får, efter avslutad kurs, ett intyg. På intyget framgår studietid, studiernas omfattning samt vilka huvudmoment som ingått i kursen.