Fridhems folkhögskola allmän kurs med inriktning

Allmän kurs med inriktning är för dig som vill läsa in gymnasiekurser och få grundläggande behörighet.

Du kanske vill komplettera med särskilda behörigheter för en viss utbildning på universitet eller högskola. Du kan också uppnå yrkeshögskolebehörighet. Eller uppleva ett år på folkhögskola, utveckla ditt måleri, fotograferande, akademiska skrivande och samtidigt läsa spännande och intressanta ämnen.

Allmän kurs med inriktningar ger dig

• Möjlighet att skräddarsy din utbildning

• Möjlighet att bo på internat, bo på egen hand och lära känna nya människor

• Möjlighet att träffa engagerade och kunniga pedagoger som vägleder och stöttar

Allmän kurs ges också på grundskolenivå och då läser en matematik, svenska, engelska och samhällskunskap.

Vad innebär det att gå allmän kurs på Folkhögskola?

Att gå en allmän kurs på folkhögskola innebär att du studerar på en skola som fokuserar på vuxenutbildning där du har möjlighet att läsa olika ämnen och kurser. Allmän kurserna på folkhögskola är oftast ettåriga och ger dig möjlighet att utveckla dina kunskaper och färdigheter inom olika områden.

Allmän kurs på folkhögskola kan variera från skola till skola, men gemensamt är att de är utformade för att passa personer med olika bakgrund och intressen. Du kan till exempel välja att studera språk, samhällskunskap, kultur, musik, teater, idrott eller naturvetenskapliga ämnen. På så vis kan du välja kurs efter intresse och säkerställa en rolig, intressant och givande studietid.

Allmän kurs på folkhögskola är oftast inte betygsgivande och kräver inte att du har tidigare utbildning eller särskilda förkunskaper. I stället ligger det större fokus på att ge dig kunskap och erfarenhet inom de områden du är intresserad av, samt att hjälpa dig att utveckla dina personliga och sociala färdigheter.

Vem riktar sig folkhögskola allmän kurs till?

Allmän kurs på folkhögskola är öppna för alla som är intresserade av att lära sig nya saker och utveckla sina kunskaper och färdigheter. Det finns ingen specifik målgrupp för allmän kurserna, utan de är utformade för att passa personer med olika bakgrund och intressen.

Allmän kurserna kan vara särskilt lämpliga för personer som exempelvis vill:

• Utveckla sina kunskaper inom ett visst ämne eller område.
  • Lära sig något nytt och utmana sig själva intellektuellt.
  • Förbereda sig för vidare studier eller en annan karriär.
  • Träffa nya människor och utveckla sina sociala färdigheter.
  • Utforska nya kreativa eller konstnärliga intressen.

Allmän kurs på folkhögskola kan också vara lämpliga för personer som vill ta en paus från arbete eller andra förpliktelser och fokusera på personlig utveckling och självreflektion.

Varför ska man välja allmän kurs på Fridhems folkhögskola?

Vill du utveckla dina kunskaper och samtidigt uppleva en inspirerande och stöttande studiemiljö? Då är en allmän kurs på Fridhems folkhögskola det perfekta valet för dig!

På Fridhems folkhögskola erbjuder vi en mångfald av spännande och utmanande kurser inom olika ämnen. Våra lärare är engagerade och erfarna inom sina områden och vi sätter alltid elevens lärande i fokus. Vi tror på att lärande är en process som sker bäst i en trygg och stöttande miljö, där eleverna har möjlighet att utveckla sin potential och sina personliga intressen.

På våra allmänna kurser har du möjlighet att välja mellan olika ämnen som passar just dina intressen och behov. Du kan till exempel välja att studera språk, kultur, musik, samhällskunskap eller naturvetenskapliga ämnen. Oavsett vilket ämne du väljer, kommer våra erfarna lärare att stödja dig i ditt lärande och hjälpa dig att nå dina mål.

En plats för utveckling

Fridhems är också en plats för personlig utveckling och socialt samspel. Våra elever kommer från olika bakgrunder och åldrar, vilket skapar en rik mångfald i våra klassrum. Vi tror på att lärande sker bäst genom samarbete och interaktion mellan elever och lärare.

Så om du vill utveckla dina kunskaper och samtidigt uppleva en inspirerande och stöttande studiemiljö, är en allmän kurs på Fridhems folkhögskola det rätta valet för dig! Vi välkomnar dig att bli en del av vår gemenskap av lärande och personlig utveckling.