Allmän kurs - Grund

Vill du läsa in behörighet från grundskolan? Vill du komplettera enstaka ämnen eller känner du dig osäker inför kommande studier?

På allmän kurs grund får du en nystart som gör dig redo för yrkesliv alternativt fortsatta studier på gymnasienivå.

Behörigheter ges i:

• svenska

• matematik

• engelska

• samhällskunskap

På grundkursen studerar vi i lugnt tempo och med individuellt stöd. Vi börjar med att repetera de viktigaste grundläggande baskunskaperna och målet är att du ska få behörighet från svensk grundskola för fortsatta studier på gymnasienivå. Vi har fokus på din personliga utveckling och utgår från dig och dina förutsättningar.

Du studerar delvis tillsammans med den studieförberedande inriktningen vilket ger dig extra möjligheter att träna studieteknik men också att bli bättre på svenska (om du har annat modersmål).

Du ansöker på hemsidan och blir därefter uppringd av kontaktläraren för en intervju. Därför är det viktigt att ha koll på telefonsamtal när du ansökt. Om du inte svarar i telefon skickas ett mejl. Du måste vara 18 år för att gå på folkhögskola.

Vid antagning bekräftar du din antagning genom att betala in 500 kr på fakturan som du kommer att få på din mejl. Det är en förskottsbetalning för kost och logi. Pengarna dras sedan av på fakturorna under hösten.